2008_14

artikelen - Bizz

In dit zakenblad voor ondernemers verscheen een tiental journalistieke verhalen. Onderwerpen zijn ondermeer:

  • Een goede commissaris is goud waard - Zó maakt u optimaal gebruik van hun kennis. Commissarissen worden vaak gezien als een noodzakelijk kwaad. Maar ze kunnen juist extra deskundigheid brengen in uw bedrijf. Door veel te overleggen, strakke afspraken te maken en goed te evalueren, kunt u veel baat bij hen hebben. Zoek dus een goede commissaris, want die is goud waard. Maar zoek wel buiten uw eigen old boys network.
  • Conflicten met verzekeringsmaatschappijen - De kleine lettertjes. Verzekeringsclaims leiden nogal eens tot teleurstellingen en onbevredigende situaties. Bijvoorbeeld vanwege onderverzekering, interpretatiefouten of de gevreesde kleine lettertjes. De meeste conflicten met verzekeraars berusten op een misverstand en verkeerde communicatie. Als beide partijen er helemaal niet uitkomen, kan het klachteninstituut bemiddelen. En dat leidt vaak tot een bevredigende oplossing.
  • Aandelen of opties voor uw medewerkers – Een stappenplan voor uw bedrijf. Ieder bedrijf is anders. Een standaardaanpak voor de invoering van personeelsaandelen of een optieregeling voor uw medewerkers bestaat dan ook niet. Wel zijn er stappen die in elk invoeringstraject voorkomen. De volgorde, de timing en de inhoudelijke invulling hebben in de meeste ondernemingen een eigen karakter. Met een stappenplan komt u tot een uitgewerkte opzet, die specifiek past in uw bedrijf.
  • Mondige mensen eisen vergoeding voor geleden schade - Amerikaanse toestanden. Ondernemers krijgen steeds meer schadeclaims. Ontevreden werknemers, gedupeerde klanten, boze omwonenden of gewiekste concurrenten schakelen een advocaat in en kloppen geld uit uw zak. BiZZ zette een groot aantal schadeclaims voor u op een rijtje. Conclusie: zo’n vaart zal het in Nederland niet lopen.